בחיים, לא עלינו, אנו מתמודדים מעת לעת עם מקרי מוות במשפחה הקרובה והרחוקה. אלה הם מקרים קשים וההתמודדות הנפשית איתם היא לא פשוטה. תהליך האבל הוא ארוך ואולי אפילו אין סופי אבל יחד עם כל הצער והיגון הכבד יש לטפל ברכוש שהמנוח משאיר אחריו. לאחר סידורי ההלוויה וקיום השבעה, במידה והמנוח השאיר ירושה או צוואה, מתפנים לרוב גם לטפל בנושאים אלה.

לעיתים עלול לחול בלבול בנושאים אלה, גם כי הנושאים כואבים ורגישים. בכל מקרה שמנוח משאיר אחריו ירושה או צוואה יש לפנות לעורך דין המתמחה בנושא צו ירושה או צו קיום צוואה מאחר ונושאים אלה אינם פשוטים ואינם מובנים מאליהם.

אבל גם אם אתם מתכוונים לפנות לעורך דין, בכל זאת כדאי להבין את ההבדלים בין צו ירושה וצו קיום צוואה:

צו הירושה נועד כדי להצהיר על הזכויות של היורשים ועל החלק שלהם בעזבון שהשאיר המנוח. יש להבין כי צו הירושה לא יוצר ליורשים זכות בירושה אלא רק מצהיר על הזכויות שלהם.
צו ירושה ינתן במקרים בהם המנוח השאיר אחריו ירושה, אך לא השאיר צוואה. רק יורש חוקי למנוח יכול להגיש בקשה לצו ירושה. בין היורשים החוקיים הטבעים נמנים על פי רוב בן זוגו של המנוח וילדיו. הבקשה תוגש בבית הדין הרבני הקרוב למקום מגוריו של המנוח.
הצו צריך להכיל את הנתונים הבאים בלבד: שמות היורשים ומה חלקם בעזבון, דיווח על העובדה כי המנוח מת ובנוסף את המועד בו המנוח נפטר ובאיזה מקום זה קרה.
כל עוד שצו הירושה לא בוטל או שונה כדין הוא תקף לכל העולם. על צו הירושה לא חל חוק ההתיישנות ומבחינת מעמד משפטי הוא זהה לפסק דין.
לאחר הסכמת כל היורשים החוקיים, בית הדין הרבני יהיה אחראי על חלוקת העזבון של המנוח. הוא זה שיקבע מי הם היורשים שיקבלו חלק בעזבון ואת גודל העזבון.

לעומת צו ירושה, צו קיום צוואה נועד לחלק את העזבון של המנוח על פי צוואה שכתב. לאחר מותו של המנוח יש להוציא צו קיום צוואה. צו זה נותן לצוואת המנוח תוקף של פסק דין.
במקרה הזה, הרשם לענייני ירושה הוא זה שיתן לצוואה את התוקף המשפטי ולא בית הדין הרבני.

להבדיל מצו הירושה אותו רשאי לבקש רק יורש חוקי, צו קיום צוואה יכול לבקש כל יורש המוזכר בצוואה ו/או כל אדם המעוניין בקיום שלה, גם אם אין לו קרבה משפחתית אל המנוח.
אם בצוואה לא כלולים כל נכסיו של המנוח – משמע, הוא לא חילק את כל רכושו ליורשים – צו קיום הצוואה יהיה תקף רק לגבי הנכסים שכלולים בצוואה. יתר נכסיו של המנוח שלא כלולים בצוואה יחולקו על פי צו ירושה. כמו לצו הירושה, גם על צו קיום צוואה לא חל חוק ההתיישנות.

לסיכום, התקופה שלאחר מותו של קרוב הינה כואבת ולא פשוטה. לעיתים, הטיפול בירושה ובצוואה עלולים להוסיף עוד לחץ וחוסר נעימות במשפחה. יש להיות מודעים לכך כי התקופה היא לא קלה אבל התנהלות נכונה היא הכרחית ונחוצה.

דילוג לתוכן