הכלכלה הגלובלית משפיעה על החיים של כולנו. יותר ויותר אנשים מחליטים לנסוע לארץ אחר לתקופה ארוכה לצורכי עסקים, בגלל העבודה, כדי ללמוד וכן הלאה. נסיעה ארוכה מחייבת הכנות מיוחדות. בשורות הבאות נזכיר בקיצור כמה הכנות שמשתייכות לתחום החוק והמשפט: מה עליך לעשות מבחינה חוקית לפני נסיעה ארוכה לחוץ לארץ?

לצד קניית כרטיסי הטיסה, תכנון הנסיעה ומציאת חברת אחסון דירות שתדאג לרכוש שאנחנו משאירים בארץ, עלינו לוודא שאנחנו מוכנים מבחינה חוקית לנסיעה.

לדעת מה מחייב אותך החוק

החוק הישראלי מתייחס לנסיעה הארוכה שלנו או לרילוקיישן שלנו מכמה היבטים:

תשלומים לביטוח לאומי ועבור ביטוח בריאות ממלכתי: מבלי לפרט יותר מדי, ההחלטה העומדת בפני כל מי שיוצא לתקופה ארוכה לחוץ לארץ היא האם הוא נשאר תושב הארץ (וממשיך לשלם לביטוח הלאומי) או מבקש למשך התקופה להכריז על העברת התושבות שלו לארץ אחרת (ומוותר על הכיסוי שלו בביטוח הלאומי.) יש יתרונות וחסרונות לכל החלטה. תוכלו לקרוא על כך כאן.

כמו כן, כדאי לבדוק עם רואה חשבון אם עליך לשלם מסים על ההכנסות שלך בחוץ לארץ, וכיצד לא לשלם מיסים מיותרים על רכוש בארץ וכיוצא בזה – אם אתה בוחר, למשל, בפתרון של אחסון תכולת הדירה שלך והשכרתה בתקופה שאתה בחוץ לארץ, ייתכן ותחויב במיסים.

ללמוד את החוקים במדינת היעד

חוקי הגירה: האם אתה זקוק לוויזה? לאשרת שהייה? לאשרת עבודה? זה נראה מובן מאליו אבל כדאי לבדוק את זה לפני הנסיעה – בעיקר אם אתה מתכוון לעבוד בארץ היעד. בהרבה מאוד ארצות יש הבדל בין מי שנכנס בתור תייר ומי שנכנס כדי לעבוד ולהרוויח כסף. לעיתים יש להכין מסמכים שונים – בדוק מראש וודא שיש לך אותם מוכנים ומאושרים – בעת הצורך – אצל נוטריון. לעיתים יש צורך גם באישורים רפואיים שונים על חיסונים ובדיקות.

מכס: לבדוק מה מותר לך להכניס למדינת היעד, כמה ומאיזה סוג. האם יהיה עליך לשלם על חפצים כלשהם.

חיות מחמד: האם מותר להביא איתך את חיית המחמד שלך? אם כן, באיזו צורה? האם היא חייבת בידוד? מסמכים רפואיים?

האם אתה יכול לפתוח חשבון בנק במדינה שאליה אתה נוסע? האם תצטרף לשלם מיסים ואם כן כמה? החוקיים הכלכליים מהווים מרכיב חשוב כבר בהחלטה על ביצוע רילוקיישן או נסיעת עסקים ארוכה – אם מטרת הנסיעה היא להרוויח כסף כדאי מאוד לוודא שזה אכן ריאלי ובר-ביצוע.

חוקי נהיגה: האם הרישיון שלך בתוקף בארץ היעד? האם תוכל לנהוג שם? האם חוקי התעבורה שונים מהארץ? אם כן, במה?

חוקי עבודה: להכיר את החוקים להגנת העובד במדינת היעד – וזה נוגע לך בין אם אתה הולך להיות שם איש עסקים ומנהל של עובדים ובין אם אתה הולך לעבוד שם אצל משיהו.

חוקי נדל"ן: כיוון שעליך לדאוג לך למקום מגורים (אלא אם כן התמזל מזלך והחברה שמעסיקה אותך דואגת לך) כדאי להכיר את חוקי הדיור – שכירות, קנייה ונדל"ן – בארץ היעד.

לדאוג לביטוח

כדי לא להסתבך עם החוק עליך לדאוג לעצמך לביטוח שיכסה אותך בכל מקרה שהוא במדינת היעד: ביטוח תאונות אישיות מבטיח לך את הכיסוי הנדרש במקרה של תאונה לך או כזו שגרמת למישהו אחר.

דילוג לתוכן