חקירה משטרתית יכולה להוביל לכתב אישום, להרשעה, ולבסוף למאסר מאחורי סורג ובריח. בכלל זה, גם אם חקירת המשטרה לא הובילה בהכרח לאישום פלילי, עדיין עצם החקירה והחוויה יכולה להיות טראומטית. עם זאת, לכל חקירה מאפיינים משלה, כאשר בעבירות צווארון לבן, מדובר בטיב וסוג שונה מאוד של חקירות במקרים רבים. על כך, במאמר שלהלן.

מהן עבירות צווארון לבן?

כלל, קיימים שני סוגים של עבירות. הסוג הראשון הוא "עבירות צווארון כחול" אלו למעשה העבירות הפשוטות יותר, או אם נרצה "עבירות רחוב". לדוגמא: פריצה, גניבה, תקיפה, גרימת נזק לרכוש. לרוב אלו עבירות שלא מצריכות הבנה או ידע רחב, והן גם נעשות לרוב ע"י עבריינים רגילים ופשוטים. הסוג השני הוא "עבירות צווארון לבן". אלו עבירות הדורשות תחכום השכלה, וידע נרחב. כאשר לרוב, מי שמבצע עבירות כגון אלו, הם אנשים משכילים, שהציבור הרחב לא יזהה שמדובר בעבריינים.

דוגמאות לעבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן יכולות לבוא לידי ביטוי במספר עבירות, הנעשות בניגוד לחוקים רבים, להלן מספר דוגמאות:

עבירות הגבלים עסקיים: לדוגמא, עבירות של יצירת קרטל בין חברות מסחריות. מדובר למעשה בתיאום מחירים, מה שמהווה עבירה פלילית. אלו עבירות הנעשות ע"י בכירים בחברות מסחריות וע"י חברות מסחריות בעצמן.

עבירות מס מורכבות: לא מדובר בעבירות מס פשוטות של אי רישום הכנסות, או אי הוצאת קבלה או חשבונית. לרוב מדובר בעבירות מורכבות של תכנוני מס אגרסיביים תוך שימוש במניפולציות חשבונאיות, ואף תוך שימוש בחשבונות במדינות זרות ובמגוון אנשי מקצוע לשם כך.

עבירות הנעשות במסגרת תאגיד: כך למשל, עבירות של גניבה מתאגיד, עבירות של גניבה או מרמה שנעשות ע"י בעל תפקיד בתאגיד, ועוד.

עבירות בניירות ערך: לדוגמא, עבירות של מרמה בדיווחים לרשות לניירות ערך, שימוש במידע פנים בעת מסחר במניות, ועוד. אלו עבירות אשר באופן טבעי מוגדרות כעבירות צווארון לבן.

מה מאפיין עבירות צווארון לבן?

בניגוד לעבירות הצווארון הכחול, עבירות הצווארון הלבן מתאפיינות במספר אלמנטים, כדלקמן:

זהות מבצע העבירה: עבריין הצווארון הלבן הוא לא אדם פשוט מן היישוב, לרוב מדובר באנשים משכילים, עשירים, בעלי השפעה וידע רב, וכן מדובר לא אחת באנשים המחזיקים בתפקידים חשובים מאוד (החל מפוליטיקאים וכלה במנהלים או בעלי תפקידים בחברות גדולות).

מהות העבירות: כאמור, עבירות צווארון לבן באות לידי ביטוי בסוגים של עבירות מסוימות כפי שפורט לעיל. עסקינן בעברות מורכבות, וחוקים מורכבים שמצריכים הכרה, וניסיון רב בעיסוק בהם.

תחכום: עבירות צווארון לבן, כפי שפורט (שבאות לידי ביטוי במגוון רב של עבירות מחוקים שונים) מצריכות ידע רב, בין אם בדיני המס, בין אם בדיני התאגידים, ובין אם בדיני ההגבלים העסקיים. בנוסף, לא אחת עבירות כגון אלו דורשות ידע חשבונאי רב היקף.

שימוש במידע פנימי: עבירות צווארון לבן כמעט תמיד נעשות תוך כדי שימוש בידע פנימי שלא נמצא ברשות אדם מן השורה. לדוגמא: כדי להביא להעלמת מיסים בדמות תכנוני מס מורכבים, יש צורך להכיר את המאטרייה המשפטית. כך גם לדוגמא אחרת, כדי לגנוב כספים בהיקפים גדולים מתאגיד, יש צורך במידע רב על חשבונות בנק, פרטי לקוחות ועוד.

ביצוע בצוותא: חלק ניכר מעבירות הצווארון לבן, נעשות ע"י מספר גורמים שחוברים לכך. לדוגמא: עבירות של העלמת מס בהיקפים גדולים או גניבה ע"י בעל תפקיד, או לדוגמא עבירות של מונופול, בניגוד לדיני ההגבלים העסקיים, נעשות (ומדובר רק בדוגמאות חלקיות) בצוותא, לרוב לא מדובר באדם אחד "שמנצח" על ביצוע העבירה, אלא על גורמים רבים שנוטלים חלק או מסייעים בעקיפין.

מה חשוב לדעת במסגרת חקירה בעבירת צווארון לבן?

חקירות בעבירות צווארון לבן שונות בהרבה מובנים מחקירות "רגילות" בעבירות צווארון כחול, להלן מספר קווי שוני:

משך החקירה: חלק גדול מהחקירות בתחום עבירות הצווארון הלבן נמשכות זמן רב, כאשר חלק ניכר מאותן חקירות נעשות גם באופן סמוי זמן רב לפני שהגוף החוקר מתחיל במעצרים לצרכי חקירה. כך שבעת שמתחילה החקירה הגלויה, יש לצאת מנקודת הנחה שהחוקרים כבר יודעים "הרבה מאוד" לעומת חקירות הנעשות בעבירות צווארון כחול (אז החקירות מתאפיינות יותר בכך שהן "מתגלגלות" ומתרחבות עם הזמן).

זהות החוקרים: רוב עבירות הצווארון הלבן נחקרות ע"י גופים מיוחדים וחוקרים מיוחדים. כמו לדוגמא: הרשות להגבלים עסקיים, רשות המיסים, הרשות לניירות ערך ועוד. כך גם, החוקרים האמונים על חקירות כאלו הם לרוב בעלי מקצוע מנוסים מאוד, בעלי תארים בעריכת דין ובחשבונאות.

שיתוף פעולה בין גופים: לרוב, חקירות בעבירות צווארון לבן נערכות בין מספר גופים תוך שיתוף מידע, למשל בין רשות המיסים למשטרה.

נעצרת בחשד לביצוע עבירת צווארון לבן- מה לעשות?

הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפנות לעורך דין מנוסה ומיומן בתחום חקירות הצווארון הלבן. שכן הסתייעות בעו"ד כבר מהרגע הראשון, יכולה לשנות את התמונה ללא היכר.

דילוג לתוכן