חלק מההלם שנלווה לגיוס לצבא הוא הגילוי שדברים ש"עוברים חלק" באזרחות יכולים להביא לתוצאות שונות לגמרי בצבא. במקרה של צריכת סמים, ההבנה הזאת עלולה להיות קשה וכואבת במיוחד. הצבא רואה בחומרה רבה שימוש בסמים, וגם אם תיתפסו עם כמות מזערית בלבד, וגם אם בכלל לא ידעתם שמדובר בחומר לא חוקי (מישהו אמר חגיגת?) – ההרפתקאה הזאת יכולה להוביל לשחרור מוקדם מהצבא ללא הטבות שחרור במקרה הטוב ולעונש כבד של מאסר בפועל במקרה הרע. אז זה הזמן ללמוד ולשנן היטב מהי עבירת סמים, מה המשמעות שלה בצבא, ואם כבר הסתבכתם – איך אפשר לצאת מזה על הצד הטוב ביותר.

האם עישון ג'וינט הוא עבירה פלילית?

התשובה הקצרה היא: כן. החוק הישראלי, או ליתר דיוק "פקודת הסמים המסוכנים", לא מבדיל בין מה שמכונה בשפת הרחוב "סמים קלים" (בעיקר קנאביס ומוצריו) לבין סמים "קשים" יותר (קוקאין, הרואין, LSD וכיו"ב). לנוסח החוק מצורפת רשימה מפורטת, המתעדכנת מעת לעת, של חומרים המוגדרים כמסוכנים וכאסורים לשימוש. רשימה זו כוללת, אגב, את מה שמכונה "סמי הפיצוציות", שנחשבים לחומרים מסוכנים ובלתי חוקיים לכל דבר. כל העושה שימוש בחומרים המצוינים ברשימת הסמים המסוכנים ללא היתר מיוחד (כמו במקרה של קנאביס רפואי), גם אם מדובר בכמות קטנה ובסמים הנחשבים ל"קלים", עובר על החוק.
עם זאת, החוק מבדיל בין שימוש עצמי בסמים – כלומר, החזקת סמים בכמות קטנה בלבד, המצוינת בחוק לגבי כל סם וסם בנפרד (למשל, עד 15 גרם קנאביס) – לבין החזקה לצורך הפצה. העונש המקסימלי על עבירת שימוש עצמי הוא עד שלוש שנות מאסר, בעוד שהעונש על עבירת החזקה שלא לשימוש עצמי יכול להגיע עד 20 שנות מאסר. עבירות סמים נוספות המפורטות בחוק כוללות ייצור סם, סחר בסמים, הדחת קטינים לשימוש בסם ועוד.

המשפט הצבאי מחמיר מאד בעבירות סמים

כידוע, למרות שמבחינה חוקית אין הבדל בין מריחואנה לבין מורפין, למשל, הרי שהמשטרה ובתי המשפט נוקטים בפועל מדיניות שונה כלפי מי שנתפסו כשברשותם סמים "קלים", ומי שנתפסו בגין החזקת סמים "קשים". נדיר מאד שאזרח או אזרחית יועמדו לדין בעוון החזקת קנאביס לשימוש עצמי, ועוד יותר נדיר שהם יורשעו ויקבלו עונש משמעותי.
לעומת זאת, המצב במערכת המשפט הצבאית הוא שונה בתכלית. הצבא רואה בחומרה רבה עבירות סמים, מכל סוג ובכל קנה מידה – וזאת בשל החשש ששימוש בסמים (בדומה לאלכוהול) ישפיע על שיקול הדעת ועל התפקוד של החייל/ת ויוביל לתוצאות הרות אסון, וכן שענישה לא משמעותית תגרום לסחף שיהיה קשה לעצור אותו.
לכן, חשד לעבירת סמים יוביל תמיד לפתיחת תיק פלילי נגד החייל/ת, להעמדה לדין, ובמרבית המקרים גם לעונש חמור. חשוב לציין שהצבא יכול להעמיד לדין חיילים גם בגין עבירות שבוצעו שלא בנסיבות צבאיות, כלומר מחוץ לגבולות הבסיס, בזמן חופשה, בסופ"ש וכו'. שיטה נפוצה של המשטרה הצבאית לתפוס חיילים בעבירות סמים היא לערוך בדיקות פתע לאיתור סמים בשתן בימי ראשון בבוקר, כך שאם הם צרכו סמים במהלך סוף השבוע בבית, הדבר יתגלה בבדיקה.

אכיפה וענישה

לעבירות סמים בצבא יש לא מעט השלכות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. בניגוד לעבירות קלות יותר, שבהן ניתן לערוך בירור פנימי ביחידה או לעמוד לדין משמעתי מול המפקד הישיר או קצין אחר, במקרה של עבירת סמים קיימת חובה לפתוח בחקירת מצ"ח. אם נמצאות ראיות ומתקבלת החלטה להגיש כתב אישום, החייל או החיילת יועמדו לדין בבית משפט צבאי (על פי החוק, ניתן לשפוט אותם גם בבית משפט אזרחי, אך לרוב זה לא מה שקורה בפועל).
כבר בשלב ההעמדה לדין מוטלות על החייל/ת סנקציות מסוימות, כמו שלילת הסיווג הביטחוני ושלילה זמנית של רישיון הנהיגה (שעלולה להפוך לקבועה במקרה של הרשעה). הרשעה בעבירת סמים בצבא תוביל ברוב המקרים לעונש מאסר על תנאי ואף בפועל, לעתים לתקופה ממושכת. העונש יכול לכלול גם הורדה לדרגת טוראי, ובמקרים חמורים – הפסקת השירות הצבאי ושלילת ההטבות השונות הנלוות לשחרור.
אחת ההשלכות הקשות של העמדה לדין היא רישום פלילי במשטרה – לא רק הצבאית אלא גם האזרחית – רישום שילווה למעשה את החייל/ת גם בחייהם האזרחיים. הרישום הפלילי מגביל את אפשרויות התעסוקה לאחר השחרור מהצבא (וגם במהלך השירות הצבאי, כמובן), את היכולת לקבל רישיון לעסוק בתחומים מסוימים (למשל במקצועות הרפואה), ועוד. ניתן לבטל אותו לאחר מספר שנים, באמצעות הליך מחיקת רישום פלילי, אך הדבר כרוך בטרחה ובהוצאה ניכרת של זמן וכסף.

הסתבכתי – מה אפשר לעשות?

למרות מגמת ההחמרה בענישה שתוארה לעיל, ישנן דרכים להתמודד עם אישום בעבירת סמים ולמזער את הנזק הכרוך בו למינימום. כמו בכל עבירה, גם בעבירת סמים ישנן נסיבות מקלות או מחמירות, שיכולות להשפיע באופן משמעותי על חומרת העונש במקרה של הרשעה, או אפילו על ההחלטה להעמיד לדין. נסיבות כאלה הן למשל – האם העבירה בוצעה במתקן צבאי או בבית, בזמן חופשה; מה סוג הסם והאם הוא "קל" או "קשה"; מהי כמות הסם שנתפסה והאם היא נחשבת ככמות המיועדת לשימוש עצמי או להפצה, וכן הלאה.
על מנת לעשות זאת מומלץ לפנות, כבר בשלב הזימון לחקירה, לעורך דין פלילי המתמחה במשפט הצבאי. עורך דין טוב יבטיח שתקבלו את הטיפול האישי והמתאים ביותר מהרגע הראשון, וידע להדריך אתכם איך להתמודד עם החקירה, לצמצם את האישומים למינימום ולהוציא את המיטב גם בבית המשפט.

דילוג לתוכן