סיום הקשר הזוגי הממוסד טומן בחובו התעסקות משפטית רבת הליכים, לשם קביעת ההסדר שילווה את חייהם של כל הגורמים המעורבים שנים לאחר מכן. כל אותם הליכי גירושין הינם קבועים ומסודרים בחוק, וכאן נציג מהם בדיוק כוללים ומהם דגשים שיש לשים אליהם לב טרם הביצוע בפועל.

הליכי גירושין – סדר הדברים

כאשר מעוניינים להתגרש, יש להתכונן לא רק למצבים רגשיים וכלכליים לא נעימים, אלא גם ללא מעט בירוקרטיה משפטית מתישה. הליכי גירושין במסגרת המשפטית יכללו כמעט תמיד את סדר הדברים הבא:

• פתיחת תיק תביעה – פתיחת התיק נועדה לתת לבית המשפט או בית הדין הרבני "רשימה" של מחלוקות שעליהם לפתור עבור בני הזוג המתגרשים בפסק דין. פתיחת תיק התביעה כוללת למעשה תביעה של אחד מבני הזוג כלפי השני, כאשר ההליכים אומרים כי לאחר הגשת כתב התביעה יקבל לידו בן הזוג השני העתק וזמן מספק להגיב בכתב הגנה משל עצמו.

• משפט – בית המשפט או בית הדין הרבני דנים בתביעה ופוסקים את החלטותיהם.

• טקס הגירושין – לאחר קבלת פסק דין ניתן לקבוע מועד ברבנות על מנת לעבור את טקס הגירושין הסופי.

ניתן למצוא גם הליכי גירושין מעט שונים ממה שתואר לעיל. למשל, כאשר מעוניינים לחתום על הסכם גירושין בהסכמה, אין שום צורך לפתוח בתביעה משפטית באשר למחלוקות, אלא רק תיק לאישור ההסכם הנחתם בין שני בני הזוג בנוכחות עורך דין. לאחר שלב זה ניתן לקבוע מועד לטקס הגירושין ברבנות. בעוד תביעה משפטית עשויה לארוך זמן רב, עם מספר פגישות וערעורים לרוב, הרי שהליכי גירושין שכוללים חתימה על הסכם גירושין הינם מהירים ביותר ומיטבים עם שני בני הזוג רגשית.

בית משפט או בית דין רבני – במי כדאי לבחור?

הליכי גירושין בישראל נידונים הן בבית המשפט לענייני משפחה והן בבית הדין הרבני. למעשה, תיק התביעה (אישור ההסכם או תביעה משפטית בקשר למחלוקות) יידון במקום הראשון בו הוא נפתח. מסיבה זו חשוב מאוד לבצע בחירה מושכלת באשר למקום בו פותחים את תיק התביעה ולעשות זאת במהירות, בטרם ישיג אתכם בן הזוג השני. בעוד לשתי ערכאות אלו סמכויות זהות, הרי שבית הדין הרבני מוסיף לפסיקות גם נופך הלכתי, שאינו נלקח בחשבון כלל בבית המשפט לענייני משפחה (כתובה, סיבת הגירושין וכו') ועל כן יש להיערך לכך בהתאם. עורך דין דיני משפחה מקצועי יידע להדריך אתכם באיזו ערכאה כדאי להגיש את התביעה ובאיזה עיתוי. כמו כן, מאחר והליכי הגירושין כוללים היבטים רבים כגון מזונות ילדים, מזונות אישה, חלוקת רכוש, איזון משאבים, הסדרי ראייה, משמורת ועוד, הרי שחשוב מאוד לבחור מראש בעורך דין בעל ניסיון רב בתחום על מנת לזכות ביתרון יחסי על פני בני הזוג האחר, בדרך לחייכם החדשים.

דילוג לתוכן